Friday, March 12, 2010

Crush

Crush??????????pernahkah korang merasai nya,sanaebagai manusia bisa sy rase ianya normal kerana mmg fitrah manusia diciptakan dgan perasaan ingin kasih mengasihi.TAPI bagaimana cara kite mguruskan perasaan itu adalh sgt pentg supaya xterjadinya maksiat n kemungkaran.

jatuh hati ni bukannya kita boleh nak/tak nak.. ia akan datang dgn sendirinya.. bukannya kita boleh halang.. mulut mmg kata tak, tapi hati siapa yg tahu.. jgn sesekali kita menipu diri sendiri.. jadi sbnrnya xtimbul pun soal boleh atau xboleh, sbb ianya hampir pasti akan berlaku, dengan izin Allah Ta'ala..

jatuh hati itu fitrah yang tercipta bersama hakikat penciptaan manusia.. tetapi bagaimana kita menguruskan perasaan terjatuh hati, itu yang dibatasi syara'. kadang2 kita jalan2, tetiba terkalih pandangan kita akibat feromon?? jatuh hati ni benda yang normal. kita ambil perumpamaan yg simple, klu applicable la.. kita ibaratkan seperti lapar.. dibenarkan tak kita berlapar? bukan soal boleh atau xboleh, mmg kita akan merasai lapar, cuma bagaimana kita mengawal lapar itu, itu yg telah ditetapkan dlm syari'at.; mencari makanan dari sumber yg halal, juga adab makan minum dan sebagainya. sama juga dlm kes jatuh hati ini, bgimana sebenarnya kita menguruskan perasaan ini; dgn istikharah, perbincangan dgn rakan yg amanah, bersabar dsb..

maaf juga andai tersalah pandangan di mana2. wallahu a'lam
..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails